User Experience) UX), מונח שהוטבע ב-1984 על ידי דון נורמן, הפך להיות ביטוי שגור בפי מעצבים, מפתחים, אנשי שיווק ויזמים. אבל חוויית משתמש מלווה את האנושות שנים רבות, בלי קשר לתוכנה זו או אחרת. לכן כדאי לכל מאפיין חדש או ותיק, להרים את עיניו מהמסך ולראות אלו פלאים אנשים המציאו ללא השימוש ב Figma ו- Sketch.

ההתפתחות של מקצוע ה-UX מרתקת, איך זה קרה בעצם? התשובה טמונה בתהליך מאד מעניין שהחל בשנות ה-60, לפני מהפכת המידע בה תוכנות המחשב הפכו לאחת התעשיות העוצמתיות שהאנושות ידעה. בתחילת דרכן, תוכנות המחשב נוצרו עבור לקוחות תעשייתיים, הן למעשה פעלו בשוק של B2B. עסק מסוים היה פונה לחברת תוכנה, לדוגמא IBM, על מנת שזו תפתח עבורו תוכנות כאלו או אחרות. עם הזמן, חברות התוכנה החלו להבין שאפשר למכור את אותו פיתוח שנית ושלישית וכך נבנו חברות שהתמחו במתן פתרון תוכנה לעסקים.

בשנות ה-80, עת שהחלו המחשבים האישיים להיות יותר ויותר נגישים בחסות אפל וחברות אחרות, התחיל להיווצר מהפך שאנחנו נמצאים כעת בשיאו. לא עוד תוכנות אפורות לעסקים אלא התוכנה הפכה להיות המוצר. התוכנות עברו תהליך של קומודיזציה מלשון Commodity. במילים אחרות התוכנה הפכה להיות מוצר מדף, לא שונה בהרבה מהמוצרים שאנחנו רוכשים במרכול. בתוך התהליך הזה משחקים (שהם למעשה תוכנות) כמו “אנגרי בירדס” הפכו לסרטים ולסדרות של מוצרים פיזיים. תוכנה בשם Netflix הפכה להיות הדרך שבה אנשים צורכים טלוויזיה ומעבירים את הפנאי. תוכנה בשם Airbnb מאפשרת לאנשים לישון ולטייל בכל מקום בעולם. תוכנה בשם אמזון מאפשרת לאנשים לבחור מוצר שהם רוצים מתוך מיליוני מוצרים ולקבל אותו לביתם.

לעיתים נראה לי כי המהירות שבה השינוי נעשה משכיחה עובדה קטנה וחשובה- הרבה לפני עידן ה-UX עסקים וחברות עשו מאמצים בכדי לאפיין את קהל היעד שלהם, לשפר את המוצר שלהם ולהגדיל את ההכנסות. להלן שלוש דוגמאות שממחישות זאת:

 

דוגמא ראשונה

חברת קודאק למוצרי צילום היתה במשך שנים רבות מובילה עולמית בחדשנות. פרסומת זו משנת 1900 מציגה חוויית משתמש מתקדמת מהסוג שאנחנו מחפשים כיום. הפיצ’רים פשוטים וההצעה למשתמש ברורה. “אתה לוחץ, אנחנו עושים את השאר”, לא צריך הוראות שימוש. פשוט וממוקד. כאילו שיצא מפיו של סטיב ג’ובס ז”ל, רק כמה עשרות שנים לפני שנולד.

 

דוגמא שנייה

רובנו נכנסו לסניף מקדונלדס לפחות פעם אחת. כשאנחנו מזמינים אנחנו מאבדים סבלנות מהר אם לאוכל לוקח יותר מכמה דקות להגיע אלינו. את חוויית המשתמש הזאת, אוכל אחיד שמגיע במהירות רבה (לא ניכנס לנושא הבריאותי כרגע) המציא בחור בשם וולטר אנדרסון, הבעלים של רשת בשם White Castle שהיא למעשה הגרסא המקורית של מקדונלדס.

תאמינו או לא בתחילת 1900 אנשים בארה”ב לא כל כך אהבו לאכול בשר טחון. זאת משום שפחדו מבשר מזוהם. המסעדות של וולטר הציגו חזית נקייה במיוחד, עובדים במדים מצוחצחים וכובעי נייר ושיטה אחידה ומובנת להכנת מזון במהירות. שיטה שנקראה לאחר מכן The speedy system ושינתה את עולם המסעדנות לנצח. האתגר בחוויית המשתמש היה גם ליצור ביטחון בצד הקונה, גם לייצר מזון אחיד באיכותו (חוויית משתמש אחידה) ולבסוף גם חוויית שירות מהירה במיוחד. זהו חלום של UX.

 

דוגמא שלישית

בשנות ה-50 חברת ג’נרל מילס השיקה תערובות מוכנות להכנת עוגות תחת המותג המוכר “בטי קרוקר”. התערובות הכילו את כל המרכיבים על מנת להכין עוגה. כל מה שהיה צריך לעשות הוא להוסיף מים, לערבב ולהכניס לתנור. בחברה היו בטוחים שהנשים העסוקות יקפצו על המציאה שתחסוך להן זמן וטעויות אפשריות. אציין כי ברור לי שזאת תפיסה שוביניסטית של שנות ה-50. אולם ככה זה היה אז, לפני שמיקי שמו פרץ לחיינו.

המוצר נכשל במכירות. בחברת ג’נרל מילס היו מבולבלים מאד שכן הם השקיעו מאמצעים רבים בקידום המוצר. בצר להם הם הזמינו חברת ייעוץ שנוהלה על ידי פסיכולוגיים שינסו להבין מה החסם שמונע את רכישת המוצר על ידי קהל היעד. התשובה שלהם היתה “רגשות אשם”. המוצר החדש באמת היה נהדר, אבל הנשים חשו שהם משקרות לבני המשפחה ולחברים שהן מארחות כאשר הן מציגות את העוגות המוכנות כאילו שהיו מעשה ידיהן.

ג’נרל מילס החליטה לא לשנות את הקמפיינים שלה, אלא לשנות את המוצר ולהפוך אותו לפחות נוח. במתכון החדש היה צריך להוסיף ביצה טרייה (במקום אבקת ביצים) והוסיפו את המשפט Add an egg על האריזה. המכירות של המוצר החדש נסקו. הסיבות להצלחה נבעו בין השאר מתחושת הבעלות והגאווה שנשים חשו במתכונת החדשה ובכך שהייתה להן “יד” בהצלחת העוגה.

 

שלושת הדוגמאות מלפני עידן ה-UX מראות בצורה מצוינת את החוכמה שהייתה לממציאים בהבנת קהל היעד, הבנת השוק, שיפור המוצר, מדידה של התוצאות העסקיות, הבנת חסמים של לקוחות ועוד. דוגמאות נוספות לא חסרות, אנו רואים כי חלק מהעקרונות שורדים יפה גם היום ולכן שווה ללמוד מן העבר. זכרו זאת בביקור הבא שלכם במקדונלדס.

 

 

 

מאמר קודםכנסים ואירועים ברחבי העולם 2020
מאמר הבאהמשרות השוות של השבוע 2.1
20 שנות ניסיון בנושאי דפוס ומדיה דיגיטלית. הרצה בעבר בויצו, שנקר ובצלאל. ניהל את תחומי התוכנות הדיגיטליות וחוויית המשתמש במכללות שונות. יזם בתחומים שונים בעולם הדיגיטל, ממדיה ועד פיתוח מיצגים למוזיאונים ומרכזי מבקרים בישראל ובעולם. עוסק באיפיון, ניהול פרויקטים דיגיטליים פרסום באינטרנט ומסחר אלקטרוני. בין לקוחותיו חברות מובילות וסטראטאפים מתחילים. אם אתם מתקשים להירדם בלילה, אל תוותרו על עותק מספרו: ״מתחם ההגנה הקיים והראוי לחוויית משתמש של תוכנות מחשב״. https://goo.gl/GjRN8R
תגובות פייסבוק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here