התערוכה ׳490 קנים׳, שנפתחה בשבוע שעבר בבית האמנים בתל-אביב, מציגה 70 פרשנויות עכשוויות ומרתקות של מעצבים גרפיים המתבוננים מחדש על סמל המדינה – המנורה בעלת 7 הקנים.

 

סמל מדינת ישראל
סמל מדינת ישראל

לפני שפנה למעצבים, ביקר אוצר התערוכה נדב ברקן בארכיון המדינה, בו נחשף להצעות השונות שנשלחו במהלך המכרז על אותו הסמל ממש ב-1948. ההצעות, שהיו לדבריו מלאות תקווה והתלהבות – מונחות על שולחן במרכז חלל התערוכה ומדגישות את הפער שנוצר בין שנת קום המדינה להיום, ובינן לבין העיצובים החדשים התלויים על הקירות, פרי עמלם של מיטב המעצבים הפעילים בארץ כיום.

 

מבט על ההצעות המקוריות. צילום: אחיקם בן יוסף
מבט על ההצעות המקוריות. צילום: אחיקם בן יוסף

אך ארבע-מאות-ותשעים הקנים לא עומדים לבדם – במתחם בית האמנים מחכות לכם 4 תערוכות עיצוב נוספות: נַעֲשֶׂה. חפצים בין קודש לחול – תערוכת עיצוב המוצר שאצרו סטודיו Reddish; צווארון כחול-לבן – תערוכת עיצוב האופנה באוצרות טל אמית וליה שורץ; 4 לקילו: סיפורים על עגבניות – תערוכת החדשנות באוצרות ליאורה רוזין ולו מוריה; ומחוות מקומיות – תערוכת עיצוב התכשיטים שאצרה איה בנטור.

 

כולן מהוות יחד את לחן עממי – תערוכת עיצוב מרוכזת באוצרות יובל סער וביוזמת מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל, המנסה לתת תשובות לשאלות מורכבות כמו: האם יש כזה דבר בכלל עיצוב ישראלי? כיצד הוא השתנה מאז קום המדינה? עד כמה המקום שבו המעצבים פועלים משפיע על עבודתם, וכמה הם מושפעים מתהליכים גלובליים? ואיך אפשר לנסח את היסודות של שפת העיצוב המקומית?

 

בית האמנים, אלחריזי 9, תל אביב. נעילה: 26.5.18
שני–חמישי: 10:00–13:00, 17:00–19:00
שישי: 10:00–13:00, שבת 11:00–14:00

 

490 קנים. צילום: אחיקם בן יוסף
490 קנים. צילום: אחיקם בן יוסף
תגובות פייסבוק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here