שרת התרבות מירי רגב חשפה לפני ימים אחדים את לוגו 70 שנה לישראל. ללא ספק אירוע משמעותי וציון דרך למדינת ישראל. ציון הדרך הזה אולי חושף יותר מכל את היחס של המדינה אל עולם העיצוב וקהילת המעצבים שלה, והתחזית איך נאמר? לא נראית אופטימית.

1.הזוכים ב-"תחרות" הפתוחה הם… משרד ההפקות שאמון על האירוע!
אז אחרי פרסום התחרות בקרב הקהל הרחב ואחרי שבוודאי נאספו המוני עבודות, החליטו במשרד התרבות לפנות דווקא אל כמה משרדי פרסום והפקה. ומי זכו למרבה ההפתעה? הסטודיו של החברה שעובדת הכי צמוד אליהם (משרד העיצוב של חברת ההפקה טרגט מרקט), אכן הפתעה.

2. הלוגו עצמו נראה כאילו עוצב בעיצומו של סיעור מוחות – שלל אלמנטים קשורים ולא קשורים מתערבבים להם במה שנראה כלוגו העמוס בתולדות האנושות.
שלא יהיה ספק, יכול להיות שהמעצב/ת שאמון על עיצוב הלוגו הלוגו ההתחלתי הוא סופר מקצועי,
עם זאת, קל לי לתאר חדר גדול שזורק רעיונות באוויר ומעמיס אלמנט על אלמנט על מנת "להסביר" לעם הפשוט למה התכוונו.
למשל: הטיפוגרפיה כנראה אמורה להתכתב עם העבר, בעוד השביל בצד שמועתק מלוגו ווינדוז הישן אמור להתכתב עם החדשנות והטכנולוגיה (חבל רק שהוא מכוון לשנות ה-90).

3. לוגו זו לא חוברת הסברים, הוא אמור להיות מסוגל לתקשר את המסרים בצורה נקייה ופשוטה ולהתאים לכל סוגי המדיה מפרינט קטן ועד לפוסטר ענק. עומס כזה על הלוגו לא מאפשר זאת. מה יזכרו מהלוגו של שנות ה-70 לישראל? את המספר 70 שהתנוסס עליו? שום מורשת לא תישאר מלוגו שנראה ככה.

4. הלוגו מתאר בדיוק את מצב העיצוב בישראל:
קודם מנסים לקמבן לוגו בצורת תחרות הזויה, אחרי זה מבינים שאולי דרוש פיצוח מקצועי יותר ופונים אל  משרדי פרסום שונים, המשרד ״הכי קרוב לצלחת״ למרבה ההפתעה זוכה (תהליך השיפוט בטח היה מורכב מאוד לשופט שהוא גם הזוכה), הלוגו שנבחר הוא מסתכם במה שנראה כמו הכלאה מבולבלת של הערות לקוח שמישהו ניסה נורא לגרום להן לעבוד ביחד.

5. אירועי עשור לכל מדינה הם הזדמנות מצוינת ליצור מורשת וכיוון לדורות הבאים בתחום העיצוב. האפשרות לעבוד על משהו בגוון פחות מסחרי ויותר לאומי, מאפשר הזדמנות יצירתית לקשור את העיצוב מהעולם המסחרי – פונקציונאלי לעולם של ערכים. נחכה לחגיגות ה-80.

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here