ראיון עם יוסי למל – בעקבות תערוכת כרזות מפולין

ראיין: דקל מועלם

יוסי למל

בימים אלו מוצגת במכון הטכנולוגי בחולון, HIT תערוכה יוצאת דופן בנוף העיצוב הישראלי, תערוכת כרזות של שישה מעצבי כרזות פולניים בולטים. התערוכה שהייתה אמורה להסתיים באמצע מאי הוארכה בשל העניין הרב עד ה-20.6, אז אתם מוזמנים להגיע לחוויה עיצובית שונה ומרשימה. רשימת המעצבים כוללת את: מיכאו בטורי, יוסטינה צ'רניאקובסקה, יואנה גורסקה, לך מייבסקי, יז'י סקקון ומרצ'ן וואריקה. אולי השמות לא אומרים למעצבים הישראליים הרבה, אבל את אוצר הרשימה, יוסי למל, אין צורך להציג. ובכל זאת…

יוסי למל, יליד 1957, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (ובהמשך גם מרצה במקום), הוא מעצב בעל שם עולמי בעיצוב כרזות, חלקן שנויות במחלוקת, שעוסקות בנושאים חברתיים ופוליטיים וזכה בעשרות פרסים בארץ ובעולם, עבור אותן כרזות.

את יוסי אני מכיר כבר 25 שנים, מאז שהתחלתי את דרכי כמעצב גרפי במשרד הפרסום שלו למל כהן בתל אביב, כך שמבחינתי, מעבר לראיון, נהניתי לפגוש שוב את האיש המיוחד מאחורי הכרזות. כיום הוא עובד ופועל במגדל עזריאלי שרונה החדש בתל אביב ועדיין מלא חיות ועזוז, כמו לפני 25 שנים…

צילום: אביב ליכטר

אז יוסי, ספר לנו קצת על התערוכה

ובכן, אני מלמד במחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי בחולון קורס קונספט באמצעות כרזות, היוזמה והרעיון שלי היו להזמין 6 מעצבי כרזות פולניים להציג בגלריה "ויטרינה", ולהגיע לארץ לשבוע לתערוכה וסימפוזיון. יחד עם יואנה הופמן מנהלת המכון הפולני  שהתלהבה מהרעיון והתגייסה לממשו עם הפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי בחולון והאקדמיה לעיצוב בוורשה. יצרנו שיתוף פעולה – שכלל גם סדנה עם 26 סטודנטים מחולון. זהו שיתוף תרבותי יוצא דופן שמקווה שיהיה פתח בהמשך לשיתופי פעולה נוספים.

למה דווקא עיצוב פולני ולמה עכשיו?

בשנות ה-50, אחרי מלחמת העולם השנייה, בעקבות המשטר הקומוניסטי שראה חשיבות בקידום התרבות (כחלק מהאידאולוגיה שלו) התפנו בפולין תקציבים עבור יצירת אמנות ותרבות – ופתאום ללא התפישה הקפיטליסטית של תרבות צריכה תחרותית צמחה בפולין תרבות מקורית חדשה ובקנה מידה חריג. הרחובות האפורים של ורשה התמלאו בכרזות צבעוניות, כיוון שרוב העיצוב הפולני הבולט התנקז לעיצוב כרזות.

היו כמובן עוד ענפי תרבות עשירים – קולנוע, תיאטרון, מחול – והכל התחיל מהאקדמיה, ממנה הגיע הנריק טומשבסקי (ד.מ: אבי האסכולה הפולנית לעיצוב כרזות). עיצוב הכרזות בשנות ה-60, 70, 80 היו ה"מכה" של עיצוב הכרזות.

אני משער שרוב השמות לא ממש מוכרים למעצב הישראלי, אולי למעט לך מייבסקי, תלמידו של טומשבסקי?

לך מייבסקי אכן היה תלמידו של טומשבסקי והוא מפיץ את תרבות הכרזה הפולנית בעולם – הוא ממש מגדלור בתחומו וזו הזדמנות נדירה להיפגש איתו ועם הסטודנטים שלו. המעצבים שהגיעו הם בגילאים מ-30-70 והוא שייך לגווארדיה הוותיקה יותר. יש לו שפה גרפית מאד מובהקת והוא שובר את החוקים של תבניות עיצוביות ובעיקר טיפוגרפיות. יש לו קו כל כך אישי וברור שאתה מזהה את היצירות שלו מקילומטרים.

ומאיפה החיבור שלך לעיצוב הפולני?

כשלמדתי בבצלאל נחשפתי לעולם הכרזות הפולני, לימדתי את הסטודנטים על טומשבסקי וחלמתי כבר אז לחשוף את הסטודנטים ואת הקהל הישראלי לזרם הזה. אמנם אין איזו תמה משותפת, למעט העובדה שהם פולנים, אך כל אחד מהם מוביל בתחומו, למשל – מיכאו בטורי שמעצב לתיאטרות השונים בפולין ובאירופה.

יש גם חיבור אישי. הוריי הגיעו מפולין, אחרי ששרדו את השואה ואני יצרתי 4 תערוכות אישיות: מסע בעקבות סבא שלי, מסע בעקבות אבא שלי ומסע בעקבות אמא שלי. אני נסעתי לפולין המון פעמים ואפילו למדתי בעצמי פולנית במשך שנתיים במכון הפולני.

איך הגיבו הסטודנטים הישראליים לעיצוב הפולני?

בהתלהבות רבה. זה היה מפתיע ומשמח – הפתיחות שהם גילו והעניין שהם הראו. אין ספק שהם נחשפו לשפה גרפית חדשה שהם לא הכירו, לחשיבה חדשה בפיתוח קונספט וראינו את ההשפעה שלהם על הסטודנטים. המעצבת עדי קרליץ שהשתתפה איתי בניהול הסדנה אמרה לי שבחיבור הזה היה קסם גדול.

ואיך הגיבו המעצבים הפולניים לביקור בארץ ולמפגש עם הסטודנטים?

אחרי שעה בארץ הם כולם אמרו: we are in love with israel. הם גם מאד התרשמו מהרמה של הסטודנטים בארץ.

אשמח אם תנצל את הבמה להזמנת הקוראים לתערוכה

זו תערוכה מיוחדת שלא מוצגת כל יום בארץ והזדמנות נדירה להיפגש עם כמה מהמעצבים הפולניים הגדולים ביותר: לך מייבסקי מלא ההומור והשנינה, מיכאו בטורי שמחבר טיפוגרפיה רגישה לצילומים סוריאליסטיים, יז'י סקקון ויואנה גורסקה שעובדים בסטודיו משותף על צילומים נזיריים ואייקונים בעלי שורת מחץ עיצובית, מרצ'ין וואדיקה השכלתני שתמיד מפתיע מחדש ויוסטינה צ'רנייקובסקה האקספרימנטלית עם העבודות הטיפוגרפיות המרתקות.

יוסטינה צ'רניאקובסקה / "אליס בארץ הפלאות" / 2008

יז'י סקקון ויואנה גורסקה / כרזה לתיאטרון הפולני בידגושץ' 2011

לך מייבסקי /  ורשה של זינגר

מיכאו בטורי / "משחקי פסנתר" / 2001

מרצ'ין וואדיקה / "אני אוהב את הים הבאלטי / 2019

מאמר קודםהמשרות השוות של השבוע 02.06.19
מאמר הבאמסיבת הפתיחה של תערוכות האוסף
דקל מועלם, מרצה של תוכנות אדובי (Adobe) זה כ-20 שנה. מומחה ומרצה מוסמך של אדובי לפוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין. כמו כן מדריך עיצוב אתרי אינטרנט, עיצוב לסמארטפונים, אינדיזיין אינטראקטיבי, לייטרום ועוד. שותף לכתיבה של למעלה מעשרה ספרי הדרכה בתחומי עיצוב האתרים והגרפיקה הממוחשבת. לאחרונה הוציא לאור בשיתוף עם הצלם תומר יפה את הספר: "ספר פוטושופ בעברית".
תגובות פייסבוק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here