מאת: מוריה קסיס

אחד האתגרים הגדולים והמשמעותיים ביותר בניהול מוצרי IoT הוא הגיון נוכח.
למה הכוונה? לא מדובר במספרים או חישובים לוגיים, להפך – מדובר בהגיון שבא מהלב, מהחוויה.

האתגר שעומד כיום בפני כל מי שיוצר מוצר חכם הוא יצירה של תחושת הגיון ובהירות. אתם בטוח מכירים את זה – כמה פעמים נתקלתם במוצר "חדשני" והשאלה המידית שעלתה בכם היא 'למה שמו פה חיישן?'

בעולם צרכני שמקדש שפע, האתגר שלנו הוא ליצור מוצרים הגיוניים. כאלה, שהחוויה החכמה שלהם לא זקוקה למילים או להסברים, וכמו מאליה מנכיחה בין המשתמשים הבנה מדוע המוצר 'מחובר'.

אל תמעיטו בערכו ובכוחו של הסבר פשוט. אם המוצר הגיוני, הלקוחות ירצו אותו לעצמם ולא ירתעו, ואם ממש הצלחתם המוצר גם ייצא מגבולות ה'מוצרים לטכנולוגיים/עובדי חברות הייטק' וייכנס לבית, לרכב ולכיס של כולנו.

אז איך יוצרים חווית שימוש חכמה והגיונית?

קודם כל, נזכרים מה זו בכלל חוויה.
חווית משתמש היא למעשה, הכל: כל הטריגרים האפשריים לרגשות חיוביים (ושליליים) שהמוצר שלנו יכול לעורר.
מה זה כולל? צורניות (דיגיטלית), פיזיות של מרכיב ממשי, שפה, מיקום המוצר, קול שייתכן ומתלווה למוצר, תאורה, ועוד ועוד – החוויה היא באמת הכל. לא רק בגלל שהיא מתקיימת בכל היבט של המוצר, אלא בעיקר מכיוון שיש לה השפעה עצומה על מידת ההצלחה שלו.

מה מאפשרת חוויה טובה ואיך עושים אותה כמו שצריך?

היא מניעה לפעולה: Amazon Dash

צילום: יח"צ Amazon Dash
צילום: יח"צ Amazon Dash

אחת הדוגמאות המוזכרות ביותר כשמדברים על מוצרים חכמים היא הכפתור של אמאזון. למה דווקא הכפתור הפשוט הזה? כי המיקום שלו מצדיק את הקיום שלו. הרי כולנו יודעים שאנחנו צריכים לקנות נייר טואלט. אבל כשאנחנו נזכרים בזה, אנחנו נזכרים בעוד 5 דברים ושוכחים לרשום את זה ברשימת המצרכים הבאה.
המוצר הזה לא רק חכם, הוא גם ממוקם בפשטות חכמה גם על פני המיקום הפיזי בבית וגם על פני ציר הזמן של המטלות שלנו. שימו לב: התועלת היא לא ההזמנה עצמה, אלא התחושה של 'טיפלתי בזה במקום'.

 

היא מאנישה ומעניקת חיים: Sammy Screamer

צילום: יח"צ Sammy Screamer
צילום: יח"צ Sammy Screamer

איזה כיף זה כשחוויה מספרת סיפור? המוצר הזה לא 'חכם' – הוא חי!
המוצר הזה הוא לא פחות מאשר הבורר האולטימטיבי בכל יחסי הורים-ילדים: מקציבים לילד לא לאכול עוגיות אחרי 6 בערב? לא להיכנס לסלון לפני 4 אחה"צ? למה לא לתת לחיישן תנועה לעשות את העבודה בשבילכם וליצוק סיפור לתוך החוויה? בעולם שבו מלל הופך למדיום פחות ופחות מרכזי, האנשה של מנגנונים יוצרת מסר חזק יותר מאשר מילים.

 

היא מעניקה לנו תחושת שליטה: ParkWhiz

צילום: יח"צ ParkWhiz
צילום: יח"צ ParkWhiz

כולנו יודעים שאחד היתרונות המשמעותיים ביותר במוצר חכם זו העובדה שהוא מאפשר צריכת נתונים בזמן אמת. הפשטות ההגיונית מתקיימת כשאנחנו מבינים עד הסוף למה המיידיות הזו נחוצה לנו, דווקא עכשיו.
שימו לב: התועלת היא לא במציאת החניה עצמה, כי אם בתחושת השליטה של קבלת מידע 'בזמן אמת'.

 

היא מתעלה על מגבלות זמן ומקום: Good Night Lamp

צילום: יח"צ Good Night Lamp
צילום: יח"צ Good Night Lamp

ומה אם המוצר שלכם צריך לטייל בעולם? המנורה הזו מאפשרת לבני משפחה וחברים לדעת מתי היקרים שלהם שנמצאים כרגע במיקום גאוגרפי שונה מהם, זמינים לשוחח.
בשביל לאפשר חוויה של אונבוארדינג מיידי בכל מיקום מחדש (כשהמשתמשים עוברים מיעד ליעד) הותקן במוצר כרטיס SIM, כמו זה שיש בטלפון הסלולארי שלכם, כך שהמנורה נדלקת מיידית, בכל מקום בעולם וללא צורך בחיבור לאף ספק רשת. אבל התוצאה האמיתית? המשתמשים מרגישים שהמוצר שלהם נייד, בדיוק כמוהם. שהרי הוא חלק מהם.

 

היא גורמת לכם להרגיש טוב עם עצמכם: Click & Grow

צילום: יח"צ Click & Grow
צילום: יח"צ Click & Grow

הגינה הביתית-עירונית הזו מכירה אתכם ממש טוב. היא יודעת, שכמו רובנו, אתם לא באמת יודעים איך לגרום לשתיל הבזיליקום שקיוויתם שיהפוך לשיח, לגדל עוד עלה אחד ולא, רחמנא ליצלן, למות כמו שאר העציצים שלכם. זה לא שאתם צריכים גינה בתוך הבית – מה שאתם באמת צריכים זה מוצר שיעזור לכם לגדל את העציצים ולראות אותם פורחים. למעשה, אתם צריכים משהו שיתרגם את החיפוש בגוגל שעשיתם על "איך לגדל בזיליקום" וימיר את זה למעשים. הגינה הביתית היא החבר החדש שלכם שגורם לכם להרגיש שהנה, הצלחתם לגדל משהו בעיר האפורה שלכם. חבר אמת.

 

אז מה המסקנה?

המשמעות האמיתית של IoT מתקיימת כשהחוויה שמוענקת לנו, המשתמשים, לא היתה יכולה להתקיים פשוט על ידי לחיצה על כפתור או הקשה על מקלדת. כשהערך של החיבור למוצר לא מרגיש כעוד נדבך של האינטרנט בחיים שלנו אלא כחוויה הגיונית, נכונה, כזו שמאפשרת לכם את מה שאתם צריכים באותו הרגע – אתם יודעים, חוויה חכמה – שמחוברת לא רק אל האינטרנט, אלא אלינו, המשתמשים.

רוצים ללמוד עוד על ניהול חווית משתמש במוצרים חכמים? לבנות את המוצרים החכמים שהעתיד מחכה להם?
ללמוד מהאנשים שאתם רוצים לעבוד איתם? להימנע מטעויות טיפשיות ולבנות מוצרים חכמים? יש לנו יום שלם של סדנאות UX בשבילכם, במסגרת כנס Product of Things – הכנס הראשון בעולם למנהלי מוצר בתחום הIoT, שיתקיים בין ה-2-5 ליולי, וגם 10% הנחה לקוראי מגזין סנאפ! פשוט הקלידו את קוד הקופון snapmag_special_10 בצ'קאאוט למימוש ההנחה.

תחשבו על זה כעל אוניברסיטת ניהול המוצר שתמיד רציתם ללמוד בה.

מוריה קסיס היא יועצת לניהול מוצרי IoT וחומרה ומנהלת קהילת Product of Things למנהלי מוצרים חכמים.

תגובות פייסבוק

2 הערות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here