לפני כשבע שנים לימדתי במכללת גורן בעמק יזרעאל. יום אחד פנה אליי ראש החוג במבט מבוהל וטען כי יום קודם הרצה במכללה בחור עלום שם שטען שפלאש מתה. באותה תקופה הטרנד היה להסתובב ברחוב ולהגיד לאנשים שפלאש מתה, לא היה משנה אם זה השכן ממול או נהג המונית. המונים הסתובבו וסיפרו לכולם כי פלאש מתה. אז זה לקח “רק” שבע שנים (למעשה 9 שנים עד 2019), אז מה?

אבל שנייה, האם פלאש מתה או שנגן הפלאש מת? שאלה מוזרה במקצת, זה לא אותו הדבר? ובכן, אתם יודעים כבר את התשובה. פלאש באופן מסורתי הייתה ועדיין מסוגלת לייצא לפורמטים שונים מווידאו ועד מובייל (עם Adobe Air). המשתמשים בתוכנה היו מעצבי מיצגים אינטראקטיביים למוזאונים ויוצרי באנרים במשרדי הפרסום. כולם נהנו (ונהנים) מתוכנה שהעניקה חופש פעולה למעצב ולמפתח, דבר שהפך אותה לאחד הכלים החזקים  בעולם המדיה הדיגיטלית. כמה חזקים? תשאלו את ZINGA ומפתחי משחקים בפייסבוק, שנעזרו בפלאש ומגלגלים מיליארדי דולרים בשנה. אם כן, יש להפריד בין נגן הפלאש, ללא ספק אחד הדברים הזוועתיים שהיו אי פעם, לבין תוכנת הפלאש, שכיום כבר נקראת Animate (פלאש מתה זוכרים?).

סיפור הגסיסה של נגן הפלאש מתחיל במכתב פתוח שכתב המנכ”ל האגדי של אפל סטיב ג’ובס ב-2010 בשם Thoughts About Flash (לו קרא לזה Flash Player זה היה מדויק יותר). ג’ובס תיאר את הסיבות שגרמו לו להחליט שעבר זמנה של טכנולוגיית פלאש (בעיקר בגלל המעבר  למובייל). ראשית, הוא ציין שפלאש היא טכנולוגיה “סגורה”, כלומר שייכת לאדובי ואינה קוד פתוח (נראה שהוא שכח לרגע שאפל היא אם הטכנולוגיות הסגורות עם רשימת פטנטים הזויה), שנית, השליטה של אדובי בתחום הווידאו היא דרך הנגן הפופולרי. שלישית, נגן הפלאש היה קל לפריצה ומניפולציה, מלא בבאגים ובאופן כללי נגן גרוע. ג’ובס סיפק סיבות נוספות, אבל פסק הדין שלו ברור מהשורה הראשונה: שעון החול של נגן הפלאש הולך ואוזל.

מותו של הפלאש לא היה מהיר או קל. בכל זאת, כמה תעשיות כבדות במיוחד עשו את הונן בעזרת הנגן הרעוע. אבל היה ברור לכולם שהעולם יוצא לדרך חדשה, שככל הנראה תתבסס על קוד פתוח כזה או אחר, בתקווה שזה יהיה תקן חדש של HTML, כלומר HTML 5. אלא ש-HTML 5 באותו זמן היה בראשית דרכו, וביצועיו היו חלשים. כמה חלשים? כל כך חלשים שמייסד פייסבוק מארק צוקרברג אמר ב-2012: Our״ ״biggest mistake was betting too much on HTML 5. אמר וצדק. הוא החליט לוותר על HTML 5, ולפתח את אפליקציית הפייסבוק כ-Naitive שהפכה להיות מנוע צמיחה אדיר לחברה (לאחר מכן כמובן פיתחה פייסבוק את React JS, שנהיה כלי מצוין לפיתוח אפליקציות במהירות). ב- 2016 נחתה על פלאש מכה נוספת, אולי המכה הניצחת, עם החלטתה של גוגל להפסיק לתמוך בנגן הפלאש ואף לחסום אותו. הסיבה, אני מאמין, ידועה לכל מי שהדפדפן שלו קרס לתוך עצמו בגלל הנגן המוזר שאדובי יצרה, שנעשה גרוע יותר ויותר משנה לשנה.

שבע השנים שעברו מאז דבריו של ג’ובס הן נצח במונחי טכנולוגיה. אפשר להגיד שפותחו כבר די והותר מנועי משחקים עם ביצועים טובים למדי, ותעשיות הפרסום והמשחקים מצאו פתרונות שאפשרו לשלוח את נגן הפלאש לגמלאות.

אז הנגן מת, האם פלאש מתה? התשובה על כך שלילית. פלאש היא פלטפורמת העבודה הנוחה ביותר למעצב הגרפי, ואולי היעילה ביותר לייצור מהיר של אנימציות ואינטראקציות פשוטות (כמובן שיש אלטרנטיבות בשוק אבל הן לא עובדות שקוף מול תוכנות אדובי האחרות). היא מאפשרת למעצב להיות מתכנת בלי לדעת יותר מדי על תכנות, ועוד בתיאום מלא עם הכלים הטובים והאהובים שהוא משתמש בהם יום-יום. לכן אם אתם פותחים היום את Animate, ביכולתכם לבחור גם קובץ HTML 5. שחקו עם זה קצת וגלו דברים מדליקים, רק אל תשכחו להגיד בלילה: Flash אולי מתה, אבל היא עדיין עובדת.

מאמר קודםאפיון אתרים ואפליקציות באדובי XD
מאמר הבאUX מנצח (או לפחות מתחרה)
20 שנות ניסיון בנושאי דפוס ומדיה דיגיטלית. הרצה בעבר בויצו, שנקר ובצלאל. ניהל את תחומי התוכנות הדיגיטליות וחוויית המשתמש במכללות שונות. יזם בתחומים שונים בעולם הדיגיטל, ממדיה ועד פיתוח מיצגים למוזיאונים ומרכזי מבקרים בישראל ובעולם. עוסק באיפיון, ניהול פרויקטים דיגיטליים פרסום באינטרנט ומסחר אלקטרוני. בין לקוחותיו חברות מובילות וסטראטאפים מתחילים. אם אתם מתקשים להירדם בלילה, אל תוותרו על עותק מספרו: ״מתחם ההגנה הקיים והראוי לחוויית משתמש של תוכנות מחשב״. https://goo.gl/GjRN8R
תגובות פייסבוק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here