סרטו הגאוני (והלא פשוט לעיכול) של פיטר גרינוואיי, "זד ושני אפסים" (Zed and two Noughts) משנת 1985, עוסק בין היתר באובססיה לסימטריה ובהתנהגות הקומפולסיבית של אחת הדמויות ששואפת לסימטריה בכל מחיר, כולל כריתת רגלה, לאחר שאיבדה את רגלה השנייה בתאונת דרכים – וזאת על מנת להשיג סימטריה.

אז אולי זו דוגמה מעט מוקצנת, אך בני אדם אכן שואפים לסימטריה בחייהם, ככל הנראה כיוון שבני האדם הם בעצמם יצורים סימטריים (אמנם לא מושלמים) בעלי שתי עיניים, שתי אוזניים, שתי ידיים ושתי רגליים ואף ופה סימטריים (פחות או יותר).

בני אדם הם יצורים סימטריים, אך לא סימטריים מושלמים
בני אדם הם יצורים סימטריים, אך לא סימטריים מושלמים

השאיפה הזו לסימטריה לא פוסחת על בני האדם כשהם צופים בממשקים, ואכן ממשקים סימטריים הם פופולאריים במיוחד – אולם, זו רק דרך אחת להשיג קומפוזיציה מאוזנת. דרך נוספת להשגת קומפוזיציה מאוזנת היא למקם משני צדי המסך אובייקטים בעלי משקל וויזואלי דומה וכך ליצור מבנה מאוזן, אך א-סימטרי.

ההבדל העיקרי בין שני סוגי המבנים הללו, הוא שקומפוזיציה סימטרית היא בהכרח מאוזנת, אך קומפוזיציה מאוזנת, היא לא בהכרח קומפוזיציה סימטרית (היא יכולה להיות גם א-סימטרית).

איזון סימטרי

איזון סימטרי יתרחש כאשר יש אובייקטים עם משקל שווה משני צדי ציר המרכז, כשצד אחד של המסך הוא כמעט השתקפות של צדו השני. האיזון הסימטרי מעורר אצלנו תחושות של בטחון ושאנחנו ניצבים על קרקע יציבה.

קומפוזיציה סימטרית ומאוזנת
קומפוזיציה סימטרית ומאוזנת

 

איזון א-סימטרי

איזון א-סימטרי יתרחש כאשר יש אובייקטים עם משקל שווה משני צדי ציר המרכז, אך שני הצדדים אינם זהים.

ישנו אתגר גדול יותר למעצב כשהוא בא ליצור איזון אסימטרי. האיזון האסימטרי נחשב לדינמי ומודרני יותר מהאיזון הסימטרי.
ישנו אתגר גדול יותר למעצב כשהוא בא ליצור איזון אסימטרי. האיזון האסימטרי נחשב לדינמי ומודרני יותר מהאיזון הסימטרי.

חוסר איזון (קומפוזיציה א-סימטרית)

חוסר איזון יתרחש כאשר נמקם אובייקטים בעלי משקל שונה משני צדי ציר המרכז, מה שבהכרח אומר שהקומפוזיציה אינה סימטרית.

קומפוזיציה לא מאוזנת תכניס את הצופה לסוג של דיסוננס קוגנטיבי
קומפוזיציה לא מאוזנת תכניס את הצופה לסוג של דיסוננס קוגנטיבי

אז מה המבנה האידיאלי?

כמו המן הרשע – תלוי. קומפוזיציה סימטרית-מאוזנת יכולה להיות נפלאה לחברה שרוצה להדגיש את הארגוניות, ההיררכיה והמבניות שלה. חברות שמתעסקות בכספים, ביטוחים והשקעות שרוצות לתת למשתמש תחושה של ביטחון תשתמש, סביר להניח בסוג של קומפוזיציה כזו.

הסימטריה ה(כמעט)מושלמת באתר a higer plain יוצרת עמוד מאוזן להפליא, שנעים להביט בו ויוצר תחושה של אמינות וביטחון. הסימטריה מתחילה בעיצוב התפריט, דרך הלוגו ועד לשלוש שורות המשושים.

צורות המשושים מקובלות מאד ביצירה של מבנים ארגוניים, בשל הדימוי לכוורת דבורים שההיררכיה בה מנוהלת באופן מושלם.
צורות המשושים מקובלות מאד ביצירה של מבנים ארגוניים, בשל הדימוי לכוורת דבורים שההיררכיה בה מנוהלת באופן מושלם.

קומפוזיציה אסימטרית-מאוזנת יכולה להתאים לחברה שרוצה להדגיש את הארגוניות, ההיררכיה והמבניות שלה מחד, אך שואפת לשדר גם מודרניות, דינאמיות והרפתקנות.

האות G בטקסט שבעמוד הפותח של אתר Giant היא בעלת משקל וויזואלי רב, המילה Solid שמונחת בחכמה על האות T נועדה כדי לאזן אותה וליצור מבנה אסימטרי ומאוזן.
האות G בטקסט שבעמוד הפותח של אתר Giant היא בעלת משקל וויזואלי רב, המילה Solid שמונחת בחכמה על האות T נועדה כדי לאזן אותה וליצור מבנה אסימטרי ומאוזן.

אך יהיו גם מקרים שבהם לא נשאף לאיזון בכלל – אתרים של ענפי ספורט אקסטרים, פארקי שעשועים, חדרי בריחה מזרי אימה וכדומה, יוכלו לעשות שימוש מושכל בחוסר האיזון הוויזואלי, על מנת ליצור חרדה (מינורית ובריאה…) אצל המשתמש, ריגוש והזרמה של אדרנלין לדם.

באתר Dino Hunt יוצרים ריגוש אצל המשתמש באמצעות קומפוזיציה לא מאוזנת ואסימטרית, כדי להוסיף עניין מתמיד שלא תמיד קיים אצל מי שבא ללמוד אודות חייו של הטריצרטופס.
באתר Dino Hunt יוצרים ריגוש אצל המשתמש באמצעות קומפוזיציה לא מאוזנת ואסימטרית, כדי להוסיף עניין מתמיד שלא תמיד קיים אצל מי שבא ללמוד אודות חייו של הטריצרטופס.

האחים התאומים הסיאמיים (שהופרדו), אוסוולד ואוליבר ב"זד ושני אפסים" נופלים שדודים לרגליה של אלבה, בעלת האובססיה לסימטריה, על אף שזו גרמה למותן של נשותיהם בתאונת דרכים – וחלק מסוד קסמה הוא הסימטריה והקומפוזיציות הסימטריות שאופפות אותה.

אני לא אגלה לכם איך הסרט מסתיים, אך כדאי מדי פעם לחפש גם קומפוזיציות שאינן סימטריות ולחשוב על כיוונים אחרים….

 

לקריאת הכתבה הראשונה בסדרה – שומרי משקל

 

מאמר קודםשומרי משקל
מאמר הבאהמשרות השוות של השבוע 29.7.18
דקל מועלם, מרצה של תוכנות אדובי (Adobe) זה כ-20 שנה. מומחה ומרצה מוסמך של אדובי לפוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין. כמו כן מדריך עיצוב אתרי אינטרנט, עיצוב לסמארטפונים, אינדיזיין אינטראקטיבי, לייטרום ועוד. שותף לכתיבה של למעלה מעשרה ספרי הדרכה בתחומי עיצוב האתרים והגרפיקה הממוחשבת. לאחרונה הוציא לאור בשיתוף עם הצלם תומר יפה את הספר: "ספר פוטושופ בעברית".
תגובות פייסבוק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here